Monthly Archives

oktober 2016

In Uncategorized on
31. oktober 2016

Halverte jeg sukkerinntaket?

IMG_0137

Treningssett fra Ladysport

Oktober Challenge var å halvere sukkerinntaket, jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke halverte sukkerinntaket, men gikk et godt steg i riktig retning, og det er jeg fornøyd med. Under følger en liten oppsummering 🙂

Hva fungerte?:

Det som fungerte aller best var å kutte sukkerholdige mellommåltider. Tidligere spiste jeg yoghurter jeg ikke var klar over inneholder like mye sukker som det jeg forbinder med en dessert. Nå holder jeg meg til Skyr i ulike smaker, jeg liker fersken og bringebær aller best. Et tips er å ha oppi litt mandler, ha eksempelvis en pose tilgjengelig i vesken, og bland i! Smaker mye bedre, og gir litt ekstra proteiner. En annen ting som fungerte bra var å kutte syrnet melk med høyt sukkerinnhold. Jeg og Mats spiser mange frokoster av varianten under, denne er med Biola med grønnsaker blandet med frukt og mandler:

IMG_0138

Oppskrift på min favorittfrokost finner du her!

Hva fungerte ikke?:

Noe som ikke fungerte like bra var mindre sukker i helgene. På hytteturen til Sunnmørsalpene tror jeg at jeg triplet sukkerinntaket, men jeg er «heldigvis» ikke på hyttetur hver helg. Jeg kunne dessuten hvert flinkere til å holde lørdagsgodtet til lørdager. Jeg tar meg selv ofte i å ha lyst på noe søtt når jeg egentlig er sulten. Når søtsuget kommer skal jeg bli flinkere til å spise noe ordentlig mat først.

Hva skal jeg ta med meg videre?:

Jeg skal fortsette å holde mellommåltidene og hverdagsmaten så lite sukkerholdig som mulig. Og jeg skal bli flinkere til å ha «nødproviant» i vesken slik at jeg unngår å ty til usunne fristelser når jeg egentlig bare er sulten. Jeg har fått noen veldig gode produkter fra maxkost som jeg har tenkt å løse dette problemet med.  De har mange digge barer som både er sukkerfrie og glutenfrie, og aller viktigst – Smaker godt! Bruk kode maria25 i nettbutikken deres så får du 25 % rabatt 🙂

Untitled

Jeg liker disse veldig godt, de er sukkerfrie og etter rabattkoden koster de 18 kroner.

I morgen kommer November Challenge så titt gjerne innom da også 🙂

Blogglistenhits

In Uncategorized on
30. oktober 2016

Høststemning i Oslo

IMG_0125

Jakke fra Fleischer Couture (Ad)

IMG_0134

Er så fint ute nå, kan ikke få sagt det nok, er bare å komme seg ut 🙂

I dag har vi hatt en skikkelig fin søndag. Jeg hadde to morgentimer på Elixia, Running og TRX. Jeg må forresten tipse dere om TRX, det er trening med egenvekt i slynger. Jeg synes dette er en fin måte å variere styrketreningen på, dessuten er det mye lavere skadesannsynlighet når man trener med egenvekt.

Etter timene mine ble det litt pakking, nå er det tross alt bare to dager til vi flytter (!). I tillegg til en lang tur, vi måtte selvsagt gå innom det nye nabolaget vårt, og fant en hyggelig kafé som heter Oslok (egen anbefaling) som ligger like i nærheten av den nye leiligheten vår. Kaffen de serverer er økologisk, og kakene sukkerfri, det liker jeg!

IMG_0135

Sukkerfri Snickerskake? Ja takk!

Blogglistenhits

In Uncategorized on
29. oktober 2016

#Fitspiration?

542359_10150933716280067_1114744235_n

Foto: NTB Scanpix

Den siste tiden har fokus på muskelbygging, spesielt blant jenter, økt dramatisk. Min flinke tante som holder på å ta sin doktorgrad i ernæring sendte meg nylig en artikkel skrevet av to PhD stipendiater som handler om hvordan massemedia som blogger, Instagram og reklame påvirker vårt syn på egen kropp.

Jeg tenkte jeg skulle dele de viktigste punktene fra denne med dere, jeg tror dette kan være nyttig å ha i bakhodet for både meg og mange andre unge jenter der ute.

 

#Fitspiration:

Fitspiration er et nytt begrep som har vokst frem i nyere tid, vi har alle hørt utrykket «Strong is the new skinny». Det finnes 7 millioner hashtags med #fitspiration på Instagram. Artikkelen peker på at dette var et begrep som jo skulle flytte fokus bort fra tynne og slanke kropper. Men i stedet legger begrepet ofte opp til at idealet er en kropp med svært lav fettprosent komibnert med høy muskelmasse. Dette er like uoppnåelig som sylslanke kropper, og for å leve opp til #fitspiration må man ha strenge regler på mat og treningsfronten. Dermed vil man på samme måte som for anoreksi kunne utviklet et tvangspreget forhold til mat og trening.

Dette underbygges av en studie av 130 kvinner som viser en tydelig sammenheng mellom eksponering av #fitspiration bilder og økt misnøye med egen kropp.

Økt kroppsfokus – Rollen til massemedia:

Artikkelen viser til 25 ulike studier som finner at kvinner som blir eksponert for bilder av tynne modeller, får et bidrag til negativt bilde på egen kropp, spesielt gjelder dette for kvinner under 19 år.

Estetiske konkurranser nyter popularitet hos jenter:

Dagens mest populære fitnessgren er Bikini Fitness og ble introdusert i 2010. Artikkelen forklarer på at man i denne konkurransen riktignok ikke skal fremvise tydelig muskeldefinisjon og – utvikling, men en «sunn og slank» kropp og bedømmes også ut fra hvordan man presenterer denne gjennom gange, utstråling, sminke, smykker og hår. Som artikkelen presiserer er det «Å premiere noen ut fra utseende, langt fra heldig fra den unge, norske folkehelse» – Jeg kunne ikke vært mer enig.

Årsaken til at man utvikler spiseforstyrrelser er som artikkelen sier multifaktoriell, det vil si at både genetiske forutsetninger og miljø vil spille inn. Et viktig poeng artikkelen peker på at mange ikke er klar over at trening på samme måte som oppkast ved bulimi kan være en form for «tømming». Det innebærer at drivkraften bak trening er å veie opp for matinntak.

Med dette i bakhodet synes jeg derfor vi bør tenkte over hva vi utsetter oss selv for av bilder, blogger og Instagramprofiler. Det som var ment å være inspirerende kan fort bli en kilde til dårlig selvbilde og samvittighet. Og husk – Tren fordi det gir deg treningsglede, ikke for å veie opp for fredagstacoen.

Ha en fin helg 🙂

/Maria

Kilde: Artikkelen «Sosiale medier, fitness og spiseforstyrret atferd» fra magasinet Ernæring 3. utg. 2016. Skrevet av Therese Mathisen og Thomas Olsen.

Blogglistenhits

In Uncategorized on
27. oktober 2016

Maria tipser om fjellturer: Gaustatoppen

IMG_8859IMG_0121IMG_8778IMG_8997IMG_8841IMG_8870

I sommer dro jeg og Mats til Gaustadtoppen og Blefjell, en utrolig fin tur som passer perfekt for deg som ikke liker det så luftig men likevel vil nyte fin utsikt og natur.

Jeg synes fjellet er finest med minst mulig folk, misforstå meg rett, det gleder meg å se at andre kommer seg ut i frisk luft, men det er noe eget ved å nyte utsikten i fred. Derfor vil jeg virkelig anbefale å gå helt ut på eggen når du er på toppen for å spise lunsj og for å nyte ekstra fin utsikt over 1/6 av Norge (de sier så).

Generelt om Gaustadtoppen:

Hvordan kommer du deg dit: Buss eller leiebil. Hvis du tar bussen fra Oslo tar du Timesekspressen til Notodden og Rjukanekspressen til Rjukan.

Lengde: Ca 2 timer opp

Vanskelighetsgrad: Enkel, jeg ser at ut.no skriver krevende men når vi gikk den var det familier med barn ned i 2-3 års alderen så jeg vil ikke si at denne er krevende, men kanskje medium.

Annet: Som alltid, planlegg bekledning ut i fra værmelding. Ettersom turen er ganske steinete kan det være lurt å ha i bakhodet at steinene kan bli glatte om de blir våte. Dette er ikke noe problem, du må bare gå litt roligere, og personlig ville jeg ikke gått ut på eggen hvis det er vått.

Her går det ellers i flytting og mye gøy i forbindelse med bloggen.

Ha en fin og sporty uke videre!

//Maria 🙂

Blogglistenhits

In Uncategorized on
25. oktober 2016

Helgens antrekk

IMG_0115IMG_0116

Antrekk fra Oxholm 

Jeg pleier ikke å bruke mye tid på shopping. Jeg liker å kle meg fint, men synes stressa folk på kjøpesenter er det værste som finnes.  Dessuten vil jeg heller bruke fritiden min på andre ting. Derfor har jeg bare 3-4 butikker jeg går innom når jeg skal shoppe og disse er stort sett Oxholm, H&M, Massimo Dutti og Fillipa K. Med disse butikkene skal det mye til for at jeg ikke finner noe fint.

Jeg har vært så heldig at jeg har fått et lite samarbeid med kles- og nettbutikken Oxholm. De har mange veldig fine merker blant annet Fillipa K, Ganni (elsker kjolene deres!), mange norske designere og mye mer fint. Jeg synes at klærne de plukker ut fra de ulike merkene representerer stilen min veldig godt. I helgen fikk jeg dette fine antrekket i anledning Jubileums-show i posten. Toppen er fra Anine Bing, og skjørtet fra Cathrine Hammel. Ekstra koselig var det at de la med øredobber og en liten ekstra gave.

IMG_0117

IMG_0118

Oxholm har både nettbutikk og vanlig butikk. Nå har de gratis frakt i nettbutikken, i tillegg til at man får med en liten gave når man bestiller. Jeg synes også det er utrolig behagelig å gå innom butikken deres. Selgerne er ikke masete (dette er veldig viktig for meg!) og dessuten er de veldig flinke til å sette sammen antrekk.

Jeg har forresten fått veldig mange koselige tilbakemeldinger på bloggen, det setter jeg så utrolig stor pris på. Det har vært litt skummelt å «åpne» seg helt opp for offentligheten. Og da betyr slike tilbakemeldinger mye. Spesielt liker jeg de tilbakemeldingene om at bloggen oppleves som ekte. Det er utrolig viktig for meg. Jeg har vært så heldig at jeg har fått noen samarbeidspartnere på bloggen min, men dere skal vite det at jeg bare sier ja til de aktørene jeg kan gå god for selv.

Ha en sporty uke videre!

//Sporty hilsen fra Maria

Blogglistenhits

In Uncategorized on
23. oktober 2016

Jeg nådde målet mitt!

IMG_0119I dag løp jeg og Mats Bygdøymila for første gang. Jeg hadde satt meg et mål om å løpe på under 50 minutter, men i går var det Jubileum med NHH og det ble absolutt ingen ideell oppladning dagen før.

Ekstra gøy var det derfor at jeg nådde målet mitt, riktignok bare med noen sekunder, men jeg klarte det så det må være lov å være litt stolt av seg selv nå!

Det var utrolig god stemning på Bygdøy i dag og jeg får alltid påfyll av løpemotivasjon når jeg deltar på slike løp – Det kan virkelig anbefales å melde seg på et løp hvis motivasjonen ikke er på topp. Det gir motivasjon både før og etter løpet.

Ellers tok jeg med meg følgende erfaring fra det å løpe 1 mil:

  • Husk at du konkurrerer mot deg selv, la deg motivere av å slå dine mål, ikke andres! Å gjennomføre et 10 km løp er utrolig bra i seg selv 🙂
  • Det er faktisk et godt stykke, ikke bruk opp alle kreftene de første 5 km
  • Forde om gradene har sunket ute var det nok med en t-shorte og settet mitt fra Ladysport, det varmet godt. Jeg droppet hansker og lue og det er jeg glad for, det blir ubehagelig å løpe hvis man føler seg for varm
  • Drikk godt før start
  • Bygdøymila var mer kupert enn jeg hadde sett for meg, men til gjengjeld mye bedre underlag enn løp som Oslo Maraton

Jeg fikk et skikkelig motivasjonskikk av å nå målet jeg hadde satt meg, det hadde jeg ikke trodd jeg skulle klare. Samboeren min Mats var helt RÅ og løp på 41 minutter, jeg er så heldig som har en så sprek kjæreste som er med på sportye opplevelser.

Ønsker dere en fin søndag videre!

//Sporty hilsen fra Maria 🙂

Blogglistenhits

In Uncategorized on
22. oktober 2016

Utnytt høsten

IMG_0104

Har blitt veldig glad i Rönisch Hedda Warm settet mitt  fra Ladysport (adlink).

I en travel hverdag prøver jeg å prioritere med utgangspunkt i hva som gir meg glede og overskudd.

En av disse tingene er å være ute, men nå som det går mot mørkere tider kan det bli fristende å sitte inne etter jobb og terskelen for å dra ut på jogge- eller gåtur blir ofte høyere. Men følelsen etter en løpetur ute i frisk luft eller en lang gåtur med en venninne er jo så god så jeg har absolutt ikke tenkt å la mørkere tider stoppe meg fra å gjøre dette.

Jeg har funnet noen «triks» som gjør det enklere å komme seg ut. Det kan være å sette sammen favorittspillelisten min, gå sammen en venninegjeng å avtale at vi skal gå tur en gang i uken, eller «gå fra gjøremål til gjøremål» i helgene. Og sist men ikke minst er det viktig å kle på seg god, å fryse er oppskriften på en dårlig ute-opplevelse.  Jeg har benyttet meg av alle disse alternativene. De siste tre lørdagene har eksempelvis jeg og Mats tatt på oss løpetøy og jogget fra butikk til butikk. Tempoet er ikke til å skryte av, men det er jo ikke det viktigste.

IMG_0107

Høst <3

I kveld er det jubileum med NHH, noe jeg har gledet meg lenge til. Og i morgen står Bygdøymila på agendaen, jeg håper å nå målet mitt på under 50 minutter.

Ha en fin helg ute 🙂

/Maria

Blogglistenhits

In Uncategorized on
21. oktober 2016

Om å bli utbrent

Å bli utbrent har alltid vært en fjern tilstand for meg. Jeg har ikke vært utbrent, men har i det siste kjent at jeg har litt mye på agendaen. Jeg prøver å være bevisst på dette, og tror ikke man skal undervurdere konsekvensene av å stå på for hardt. Jeg vet om flere tilfeller hvor flinke, såkalte «supermennesker» har møtt på veggen noe som kan få ganske store konsekvenser.

Hverdagen min består stort sett av trening, jobb, instruktør-jobb på Elixia, venner og familie og nå også blogg og flytting. Jeg liker alle disse tingene utrolig godt, og jeg gleder meg til å stå opp hver morgen. Men likevel må jeg bli flinkere til å slappe av en gang i blant. Jeg har derfor begynt å ha en fast hvilke eller slappe-avdag en gang i uken. Jeg skal ærlig innrømme at jeg har prøvd på dette tidligere, uten særlig suksess fordi jeg brukte disse dagene på å gjøre alle ugjorte gjøremål fra tidligere i uken. Men denne gangen skal jeg sørge for at hviledagen blir hviledag. Jeg har derfor lagt inn en fast hviledag i uken i kalenderen min, selvsagt med rom for litt fleksibilitet. Hvis jeg klarer dette frem til jul skal jeg unne meg og Mats et tur på spa.

Jeg oppfordrer dere til å gjøre det samme 🙂

IMG_9917

I går ble hviledagen brukt på å gjøre klar til kveldsmat etter Mats sin løpetrening med Baker Hansen , han hadde med seg ferskt havrespeltbrød hjem, som er favoritten min!

//Maria Nymo

 

 

Blogglistenhits

In Fjellturer, Uncategorized on
18. oktober 2016

Sunnmørsalpene

IMG_9772

I helgen hadde jeg og Mats og en vennegjeng en fantastisk tur til Sunnmørsalpene.

Jeg har bodd i Ålesund fra jeg var 5 til 10 år og har alltid hatt en forkjærlighet for denne byen. Det vekket virkelig gamle barndomsminner å være tilbake. Alt var så mye mindre, men byen var mye finere.

IMG_0097

Vi hadde strålende sol i fjellheimen – Balsam for sjelen rett og slett.

IMG_9717IMG_0038IMG_9815IMG_9804IMG_0037  IMG_9858IMG_9634

Vi fløy til Vigra i Ålesund fredag etter jobb og startet turen med en tur innom Ålesund for å gå opp de 418 trappetrinnene på byfjellet til Fjellstua. Jeg husker dette som et kjempehøyt fjell, men med sine 130 moh kan nok ikke dette kalles så altfor høyt. Men utsikten var likevel fantastisk, og spesielt i solnedgangen.

Lørdag sto  Saksa på programmet. Vi hadde strålende sol hele dagen, neesten shorts og t-skjorte vær 🙂

Søndag tok vi turen til vakre Geirangerfjorden, dette var utrolig fint. Og det var deilig å kjøre litt rundt i bil dagen etter en lang fjelltur.

 

IMG_9740 (1)

Det ble noen bilder på turen, hehe!

Det er så utrolig hyggelig å dra på slike hytteturer, og når man har spleiselag blir det heller ikke så dyrt.

Kan virkelig anbefales!

Og tusen takk til min gode venninne Mia for planlegging!

// Maria

Blogglistenhits

In Uncategorized on
16. oktober 2016

Roma!

Roma må være utrolig fint i høstfarger eller rundt juletider.

Vi var i roma i mai og fikk gjort utrolig mye på en helg. I dette innlegget deler jeg reisetipsene våre med dere 🙂

P1011026

Først litt generelle tips:

  • Jeg vil anbefale å reise med direktefly fra Oslo, jeg synes det gjorde reisen mye mer behagelig. Norwegian har dessuten mange billige billetter.
  • Bo sentralt! Gå heller litt ned i standard fremfor å være avhengig av taxi.
  • Lei et sted med balkong! Vi bodde her, det var veldig bra. Rett ved Vatikanet og veldig rimelig.

IMG_0025

Vår helg i Roma:

Vi ønsket å få gjort mest mulig i løpet av helgen, og ville egentlig se alle de typiske turisttingene kombinert med gode matopplevelser og masse italiensk is.

Dag 1:

  1. Pantheon
  2. Victor Emmanuel Monument
  3. Colosseum
  4. Middag i Trastevere – Dette er et typisk gamleby-område, med smale gågater og roser opp langs veggene på husene, akkurat slik jeg liker det! – Her finner du både dyrt og billig. Jeg vil anbefale å bruke TripAdvisor for det det er verdt for å velge spisested.

IMG_7231Pantheon

P1011013 (1)Victor Emmanuel Monument

FullSizeRender-13Victor Emmanuel Monument

IMG_0026

Husk å spise masse iis!

IMG_7099Colloseum

P1011047 Colloseum

Dag 2:

Vatikanstaten

  • Vi startet dagen med å gå opp på innsiden av kuppelen i St. Pererskirken, synet som møtte oss på toppen var helt eventyrlig, og var den klart fineste opplevelesen i Roma.
  • Deretter gikk vi helt opp til toppen av kuppelen på utsiden med panoramautsikt over hele Roma.
  • Til sist vil jeg anbefale å sette av god tid til å se inne i kirken.

Middag i Trastevere

  • Vi spiste middag på et nytt sted i Trastevere og tok desserten på verdens beste is-sted, Giolitti. De er kjent for å ha Romas beste is, vi oppdaget dette stedet siste dagen men skulle gjerne vært innom det flere ganger. Jeg anbefaler pistasjisen!
  • Vi avsluttet siste kveld i Roma med Travifontenen by night, helt utrolig fint!

De har et lite postkontor i Vatikanstaten her er det ekstra hyggelig å sende postkort hjem i fra 🙂

FullSizeRender-1St. Peterskirken FullSizeRender-10Travi fontenen by night

IMG_0027

Giolitti

IMG_0024

Jeg skal definitivt tilbake til denne fine byen 🙂

Ha en fiin søndag!

/Maria

Blogglistenhits

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial