In Uncategorized on
2. oktober 2016

Slik holder jeg meg motivert for trening!

Jeg har testet mange ulike måter for å holde motivasjonen oppe på treningsfronten, dette har resultert i noen faste ting jeg gjør for å holde meg motivert som jeg gjerne vil dele med dere. Før dere leser tipsene mine ønsker jeg at dere skal ha i bakholdet at trening skal være gøy, og noe du gjør fordi det gir deg en god følelse etterpå 🙂

Lag en struktur på treningen

Det aller viktigste er å ta et steg tilbake og lage en struktur på treningen. Spør deg selv: «Hvor mye er det realistisk at jeg kan trene?»  For min del har jeg mulighet til å trene ca. 5 ganger i uken. Deretter planlegger du hva du skal trene, eksempelvis 1 dag med løping, 1 dag med styrke overkropp og 1 dag med underkropp og 1 dag med en gruppetime du liker skikkelig godt. Skriv dette inn i kalenderen din søndag kveld og sett hendelsen på gjenta, så har du et utgangspunkt til neste ukes trening. Og tro meg, struktur skaper motivasjon og øker dessuten sannsynligheten for at du får gjennomført det antall økter du ønsker.

Loggfør øktene dine på en ENKEL måte!

Jeg loggfører alltid øktene mine, eksempelvis skriver jeg alltid ned hvor rast jeg løp 1 mil, eller hvor raskt jeg løp 4×4 intervaller. I tillegg skriver jeg ned hvor mye vekter jeg tar når jeg trener styrke. Her finnes det utallige muligheter å loggføre på, personlig liker jeg notatfeltet på mobilen veldig godt og Strava. Det viktigste er at du faktisk loggfører og bruker et verktøy som fungerer for deg.

Varier treningen

Det er utrolig viktig å ikke gjøre det samme hele tiden – da blir man lei! Du trenger imidlertid ikke å variere fra løping til Zumba, men jeg har eksempelvis byttet ut vanlige 4×4 intervaller til 4×4 med stigning på ca. 5 %.

mot

Ha noen effektive økter på lur

Det hender selvfølgelig at jeg har mindre motivasjon noen dager, eller liten tid. Til slike dager har jeg noen effektive økter på lur, skrevet ned i notatfeltet på mobilen. Dette kan enten være 4×4 intervaller, som tar 22 minutter uten oppvarming og dessuten er en vanvittig effektiv økt. Andre ganger løper jeg 1 min x 8 kombinert med 3 ulike styrkeøvelser x 10. Poenget er at en treningsøkt ikke må vare i 1 time for å være en fullverdig treningsøkt.

Stå opp tidlig

Jeg synes morgentrening er genialt, da er treningen unnagjort før jobb og du får en skikkelig kickstart på dagen. Og hvor deilig er ikke følelsen etter gjennomført morgenøkt? For å komme meg opp om morgenen legger jeg alltid mobilen med alarm på i stuen og har treningstøy klart dagen før. I tillegg er det viktig at man legger seg tidlig nok kvelden før.

Så oppsummert: Struktur, loggføring, variasjon, noen effektive økter på lur og tidlig opp! 

Husk forresten min October Challenge hvor du kan vinne en kjempefin produktpakke fra funksjonell mat, siden bloggen er helt ny er det ikke så mange påmeldte ennå – og dermed stor vinnersjanse, mer info i dette innlegget.

Ha en fin søndag videre 🙂

Blogglistenhits

 

Previous Post Next Post

Leave a Reply

Du vil kanskje også like

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial