Monthly Archives

mars 2017

In Reiser, Treningsglede on
29. mars 2017

Slik får du en aktiv ferie


På joggetur i Hyde Park

Fremover skal jeg på en del weekendturer, og det er dessuten snart påske, derfor tenkte jeg det var på sin plass med noen tips for å gjøre ferien litt mer aktiv!

Men først synes jeg det er viktig å understreke at vi trenger ferie, og at du ikke skal ha dårlig samvittighet hvis du tar deg en helt treningsfri ferie.

Det er imidlertid noen ting jeg synes enkelt bidrar til å gjøre ferien min mer aktiv og det på en hyggelig måte:

  • Min favoritt: Bruk joggeturer til å oppleve og se mer av stedet du er på! Planlegg en rolig joggetur før frokost en dag for å utforske stedet du er på. Jeg kan anbefale Strava for å finne anbefalte løyper.
  • Gå: Det enkleste tipset som bare krever litt bevisstgjøring. Gå fra sted til sted og dropp taxien, da sparer du penger og får i tillegg frisk luft! I London gikk vi faktisk 31 000 skritt den ene dagen.
  • Sett deg et realistisk mål til hvor mange økter du skal gjennomføre under ferien. Jeg synes én treningsøkt i løpet av en weekendtur er veldig bra!
  • Pakk med nødvendig utstyr: Avhengig av hvor mange økter du har mål om å gjennomføre: pakk med det du trenger. Husk også gode gå-sko så det blir enklere å gå fra sted til sted.
  • Velg attraksjoner av den aktive varianten: Har stedet du skal besøke en fin fjelltopp eller et bra klatresenter? I London var det mange fine parker som var perfekte for jogging, veldig mange steder har fine utsiktspunkter som fint lar seg kombinere med en tur.

Oppsummert tror jeg det er viktig å kombinere aktivitet med opplevelser og fine ting man kan se, snarere enn å trene inne på treningsstudioet på hotellet, da gjør du treningen mye mer lystbetont og til en måte å få mer ut av ferien på!

//Maria

Blogglistenhits

In Mandagstips on
20. mars 2017

Ukens mandagstips: Faste gode middager

Ny mandag og nytt mandagstips!

Jeg har noen faste middager som går igjen nesten hver uke som jeg tenkte å dele med dere. Felles for disse middagene er at de er enkle å lage og smaker godt 🙂

Risotto med Steinsopp:

Jeg ble introdusert for Superbra sin risotto når en venninne flyttet til England. Når jeg skulle besøke henne ba hun meg om å kjøpe med denne risottoen fordi hun ikke kunne finne lignende i England. Jeg måtte selvsagt smake denne vidunder-risottoen, og skjønte godt hvorfor hun ville at jeg skulle kjøpe den med. Risottoen smaker helt himmelsk, og er veldig lettvint å lage (du blander bare posens innhold med kokende vann). Bildet er fra gårsdagens middag, både jeg og Mats hadde vært på hyttetur i helgen så da var det veldig greit å slenge sammen denne, godt var det også!

Salmalaks med mango, cherrytomater, søtpotetchips og alt man måtte ønske å ha til:

Jeg er utrolig glad i Salmalaks, jeg liker det aller best med mango, søtpotet og grønnsaker som tomat og oliven til men man kan bruke stort sett alt man har i kjøleskapet til.

Taco:

Den obligatoriske fredagstacoen! I det siste har vi begynt å bytte ut karbonadekjøttdeigen med kylling, jeg synes det smaker enda bedre også prøver vi å spise litt mer ren mat. Jeg bruker også taco-produktene til Superbra som gir utrolig god smak.

//Maria

Blogglistenhits

In Reiser on
19. mars 2017

Våre reiseplaner i vinter og vår!

London: Vi skal til London for å oppleve våren, julegaven min fra Mats 🙂 Vi reiser allerede på fredag, planen er bare å spise god mat og kose oss. De eneste planene vi har er musikalen Lion King også må jeg innom min favoritt skobutikk Russell & Bromley.


Bilde fra Skarverennet i fjor

Geilo – Kikut Fjellstue: Vi besøkte denne Fjellstua i fjor å hadde en utrolig positiv opplevelse. Jeg og Mats skulle egentlig på Afterski etter Skarverennet men skulle bare slappe av i 10 minutter før vi dro, men vi var begge så slitne at vi våknet kl ti på kvelden og kunne bare glemme alt som heter Afterski. Restauranten på Fjellstua var egentlig stengt, men likevel disket kokken opp middag for to klokken halv elleve på kvelden. Fjellstua ligger midt mellom de fineste skiløypene, gleder meg til å reise tilbake!

Trondheim: Jeg synes Trondheim er en utrolig koselig by, og siden både bror tante og onkel og kusine og hennes mann bor der så bestemte vi oss for å reise en tur dit for å se litt av min familie.

Kina: Som jeg har sagt tidligere skal vi løpe maraton på den kinesiske mur! Vi skal være i Bejing en uke totalt med løpet, hvis du skal ut å reise til Asia vil jeg anbefale å sjekke ut SAS Ungdomsbilletter, jeg fikk denne reisen for bare 2 500,- t/r, Mats måtte betale en 1000,- lapp mer med SAS, men jeg synes ikke det var så alt for ille.

Ungarn: Vi skal på tur i samarbeid med Egerspesialisten til byen Eger i Ungarn som er en skjult perle! De leverer fullt program med gode matopplevelser og kulturelle opplevelser, denne turen tror jeg blir veldig bra. Anbefaler dere å sjekke det ut 🙂

//Maria

Blogglistenhits

Vinneren av et opphold på Holmsbu Hotel & Spa ble @Wendelbo_slottet, tusen takk til alle som deltok 🙂

 

 

In Mandagstips on
13. mars 2017

Ukens mandagstips: Bli mer bevisst på egen mobilbruk

God mandag 🙂

Denne uken tenkte jeg å tipse om appen Moment. Det er en app som tracker hvor mye du er på mobilen hver dag.

Når jeg og Mats var ute å reiste la jeg merke til hvor mange par som sitter å ser ned i mobilen når de er på restaurant. Til og med på Maldivene hvor halvparten av turistene var på bryllupsreise satt noen par med mobilen under hele middagen, det er jo nesten litt trist.

Når det er sagt kan jeg bli mer bevisst på egen mobilbruk selv også, men jeg er ganske flink til å legge den bort når jeg spiser og er på besøk eller har besøk. Men jeg har likevel en mistanke om at jeg bruker mobilen unødvendig mye. Jeg har derfor tenkt å begynne å bruke Moment-appen for å få bedre oversikt. Ettersom jeg bruker mobilen til jobb-ting i arbeidstiden er det ikke aktuelt å kutte denne bruken, men når det kommer til mobilbruk utenom jobb og i helgene har jeg lyst til å bli bedre. I appen kan man se klokkeslettet man har brukt mobilen og jeg ønsker derfor maksimalt å være 30 minutter på mobilen utenom jobb i hverdagen og maksimalt 1 time i helgene.

Helt konkret anbefaler jeg å gjøre følgende tiltak for å bruke mindre tid på mobilen:

1. Gjør starten av dagen mobilfri: Gjør det til en vane å legge mobilen rett i vesken du skal ha med deg på skole eller jobb når du har stått opp.

2. IKKE ha mobilen på soverommet når du sover: Dette har jeg holdt meg til i flere år nå, i tillegg til at det gjør medfører mindre mobilbruk gjør dette det mye enklere å komme seg opp av sengen og stå opp.

3. Alltid legg mobilen bort når du spiser: Dette er en ren vanesak, og i tillegg ren folkeskikk (?).

4. Tenk over hvorfor du skal sjekke mobilen: Venter du på en viktig mail er det selvsagt ok, men hvis grunnen er å scrolle gjennom facebookfeeden så er det kanskje ikke like nødvendig?

Jeg tror disse 4 punktene får de fleste langt på vei. Når det kommer til mobilbruk på t-banen eller når man venter i kø i matvarebutikken synes jeg ikke det er så ille. Jeg er mest opptatt av den bruken som går ut over det sosiale livet ellers.

Jeg gleder meg til å teste denne appen og kommer til å gi dere en status på hvordan det går etterhvert. Del gjerne deres erfaring med meg også.

//Maria

Blogglistenhits

In Reiser on
12. mars 2017

Holmsbu Hotel & Spa

Behagelig utsikt fra boblebadet ute! 


Litt av et syn å våkne til!


Det var ekstra deilig å sitte inne i denne bedstuen når det var grått ute!

For et par helger siden besøkte vi Holmsbu Hotel og Spa, som ligger en drøy time sør for Oslo og vi brukte store deler av både lørdag og søndag i spaet. De har vanlig basseng, inne- og ute jacuzzi og ulike badstuer samt spabehandlinger. Altså alt man trenger for å koble skikkelig av fra en hektisk hverdag!

Vi tok også en rolig treningsøkt på søndagen i treningsstudioet som var av de større jeg har har sett med mye utstyr.

Det jeg likte aller best med Holmsbu Spa og Hotel var at de hadde godt utvalg i spaet og utsikten man våknet til om morgenen var fantastisk! I tillegg ligger det veldig nærme Oslo. Jeg har veldig lyst å dra tilbake å oppleve Holmsbu Spa og Hotel på sommerstid også!

Akkurat nå kan du vinne et tilsvarende opphold som jeg og Mats hadde, det vil si overnatting, frokost og 3-retters middag og inngang til Holmsbu Spa – Relax (vannområde) og treningsstudio. Du finner konkurransen på min Instagram her!

Ønsker dere en fin søndag videre!

//Maria


Nydelig tre-retters middag 🙂



Frokost med utsikt!


I samarbeid med Holmsbu Hotel og Spa

Blogglistenhits

In Hverdagsmagi on
10. mars 2017

Dette gjør hverdagen så mye enklere

God fredag dere!

Dette har vært en veldig hyggelig uke der jeg har fått tid til å være med mange hyggelige mennesker 🙂

Jeg har vært litt bakpå etter at vi kom hjem fra Sri Lanka men nå har jeg virkelig kommet inn i noen veldig effektive rutiner og det hjelper utrolig mye å ha Freska innom mens vi er på jobb.

Jeg har fått muligheten til å dele ut rabattkodene NYMO20 ved bestilling av engangsvask og NYMO50 ved bestilling av fast vask. Bestill vask her.

Ønsker dere en fin torsdag videre!

//Maria

Blogglistenhits

In Treningsglede on
6. mars 2017

Motivasjon med pulsklokke!


I det siste har jeg kommet inn i en veldig god treningsrytme, dvs. jeg har blitt veldig flink på morgentrening noe som gjør treningen effektiv i hverdagen min. Jeg har imidlertid lyst til å bli enda flinkere på å trene smart og målrettet. Derfor har jeg tenkt til å bli mye flinkere til å bruke pulsklokken min fremover.

I dag testet jeg klokken under 4×4 intervaller, det så slik ut (tallene til venstre er puls):

Jeg har faktisk makspuls på 220, så jeg løper nesten alltid opp mot 190 når jeg løper 4×4!

Hastigheten jeg løp på var 13,5 km/t første draget, 14,0 andre og 14,5 tredje og til sist 15 🙂

Under 30 minutter tar det å gjennomføre denne gode økta!

Det jeg liker aller best med Tomtom Adventurer klokken min er at den har innebygd pulsmåler, det er utrolig praktisk! I tillegg er den  helt super til fjellturer, den måler høydemeter og har en rekke andre funksjoner. I tillegg har den lang batteritid.

Jeg kan virkelig anbefale å ta pulsklokka i bruk om du har en liggende, eller investere i en for å øke treningsmotivasjonen 🙂

//Maria

Blogglistenhits

In Ukategorisert on
4. mars 2017

Superbra

Jeg er avhengig av risottoen med steinsopp, den er helt fantastisk god og ikke minst lettvint å lage!

For litt siden så jeg en episode av Matkontrollen som jeg synes var veldig interessant. Den handlet om saltinnhold i mat og skjulte «saltbomber». Jeg vet jo at spekepålegg og salt potetgull har mye salt, men at brød, ketchup og tacokrydder kan være store saltbomber var ikke like åpenbart for meg.

Staten anbefaler maksimalt 5 gram salt om dagen. En gjennomsnittlig nordmann spiser omtrent dobbelt så mye som dette. Salt er farlig fordi det øker konsentrasjonen av natrium i blodet, dette kan medføre økt blodtrykk og i værste fall blodpropp, hjerteinfarkt og slag. Nå er det selvsagt ikke sånn at dette skjer over natten, men jeg synes likevel det er viktig å være litt bevisst på dette.

Jeg har begynt å samarbeide med Superbra, de har jevnt over langt mindre salt i produktene sine. Eksempelvis har tacokrydderet 2,6 gram mot First Price sin variant som inneholder hele 20,5 gram per 100 gram.

Fremover ønsker jeg å ha et mer bevisst forhold til hvor mye salt jeg putter i meg, jeg kommer til å kaste et raskt blikk på saltinnholdet i maten jeg spiser oftest. Jeg synes det er viktig å ha et avslappet forhold til mat, men jeg ønsker likevel å være klar over hva som inneholder langt mer salt enn jeg trodde.

Produktene har ikke bare mindre salt, men smaker godt og naturlig – Det liker jeg 🙂

//Maria

Blogglistenhits

In Treningsglede on
1. mars 2017

Forberedelser til maraton

Jeg og Mats har planlagt to maraton fremover, ett på den kinesiske mur og Oslo Maraton! Vi har løpt maraton én gang tidligere (Nordmarka Skogsmaraton) og (grue-) gleder oss til å gjøre det igjen!

Jeg har allerede begynt å trene meg opp til løpet på den kinesiske mur, som er om bare 2 måneder, men trenger en konkret plan for de neste månedene.

De to kommende månedene er målet mitt å:

  • Gjennomføre et løp på 15 km per uke
  • Gjennomføre ett løp på 25 km og ett på 30 km i løpet av de to neste månedene
  • Løpe intervaller 2 ganger i uken (Én gang 4×4 og én gang med kortere drag)

Jeg har valgt disse målene fordi jeg trenger å løpe noen lange økter for å forberede kroppen på et så langt løp, i tillegg er jeg utrolig glad i intervaller og har prioritert det.

Jeg synes forresten løp som Oslo Maraton og lignende er en utrolig enkel motivasjonsfaktor, spesielt hvis man gjør det sammen med en venninne eller kjæreste. Jeg har vært med på Oslo Maraton tre år på rad og det har vært en stor motivasjon og ikke minst fin opplevelse hvert år. Så sliter du litt med treningsmotivasjonen – Meld deg på et løp 🙂

Ønsker dere alle en fin torsdag videre!

//Maria

Blogglistenhits

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial