In Fjellturer on
10. juli 2017

Vår fantastiske tur til Lofoten og Andøya!

Vi skal snart reise til Nord-Norge sammen for 2. år på rad, for meg 3., jeg tenkte derfor jeg skulle dele innlegget fra i fjor på nytt siden jeg vet det er mange som skal på tur til vakre Nord-Norge.

Under finner dere mine beste tips, vi fikk sett og gjort mye på 1 uke så jeg tenkte å skrive litt om hvordan vi la opp reisen tidsmessig også. 🙂

Dag 1: Vi fløy direkte til Andøya fra Oslo med Norwegian. Første dag gikk til topptur opp fantastiske Måtiden første dagen vi ankom.

Dag 2: Vi leide vi bil og kjørte vi sørover til Svolvær med telt og soveposer i bagasjerommet. Vi gikk opp Fløya, vi hadde ikke planlagt hvor vi skulle bo men møtte noen klatrere på toppen som tipset oss om et sted som heter Kalle. Ekstra kult er det at dette bildet er fra etter midnatt og temperaturen var 24 grader!

Dag 3: Vi sov over på Kalle som vi ble tipset om, og dagen etter våknet vi opp til dette, det var faktisk godt over 15 grader i vannet så det ble morgenbad på både meg og Mats. Kalle er, som alt annet i Lofoten, omringet av fantastiske fjell og den perfekte campingplass med innlagt vann, rene toaletter osv.

Vi kjørte videre fra Kalle til Henningsvær, en utrolig sjarmerende by! De selger verdens beste is her, så jeg kan anbefale å kjøpe med seg en is og gå rundt i de fine, små gatene her.

Vi avsluttet dagen i Henningsvær med en tur opp på toppen av Festvågtinden, her hadde vi panoramautsikt over byen.

Dag 4: Turen gikk videre til Reine, her gikk vi opp på Reinebringen, utsikten taler for seg selv.
Det var mange fareskilt og lignende ved starten av Reinebringen på grunn av dårlig sti, og mulighet for steinras, men jeg synes turen gikk helt fint man må bare være litt forsiktig.

Sent på kvelden dag 4 satte vi kursen tilbake til Andøya igjen og tok kveldsmaten i solnedgangen på Kvalvika Beach.

Dag 5: Tilbake på fantastiske Andøya gikk vi de tre fjellene Andhue, Røyken og Ramnan, alle med fantastisk utsikt.

Dag 6: Dagen før avreise dro vi på hvalsafari. Vi så riktignok ikke noe hval men ble gjennomvåte etter en bølgete tur i rigg. Jeg vil likevel anbefale dere dette fordi jeg vet at disse turene pleier å være fantastiske, men velg vanlig båt fremfor rigg.

Det beste med turen:

• Synes midnattsturen opp Fløya var helt fantastisk!
  • Og min tante og onkels vertskap på Andøya.

Hva ville jeg gjort annerledes:

• Jeg var veldig fornøyd med slik turen vår ble, men kanskje leie bil med automatgir, hehe. Men neste gang vil jeg gjerne reise til Senja også.

Hvordan komme seg til ?: Jeg anbefaler å fly med Norwegian direkte fra Oslo til Andøya. Det tar ca 1 time og 45 min og koster rundt 600-700.

Jeg svarer med glede på spørsmål om dette.