In Fjellturer, Reiser on

Hamn i Senja

Hei,

Håper dere nyter sommeren! 🙂

Nå har vi hatt en fantastisk tur til vakre Senja! Vi bodde på Hamn i Senja, som er et utrolig vakkert sted ved skjærgården til Senja. Turen besto av fjellturer, kajakkturer i midtnattsol, god mat og feriestemning på Hamn i Senja.

Senja er et utrolig fint reisemål for deg som ønsker vakker natur og fine fjellturer. Vi hadde ofte fjellet nesten for oss selv noe som var stor kontrast fra turen vår til Lofoten i fjor. Jeg tenkte å dele litt tips til fjellturer man kan reise på og aktiviteter man kan gjøre i Senja.

Segla: Jeg har hadde hørt veldig mye fint om fjellturen til Segla, så vi reiste dit første dagen før vi reiste videre til Hamn. Dette var nok den turen med dårligst vær, så vi så ikke så veldig mye på toppen, men naturen rundt var vakker likevel som dere ser på bildet under.

På vei opp til toppen av Segla, en tur jeg virkelig anbefaler!

Sukkertoppen: Sukkertoppen ligger like ved Hamn og er en veldig fin tur, den har noen bratte partier, men er veldig overkommelig. Og se på den fine utsikten da, jeg synes nesten øyene minner meg litt om Maldivene. Temperaturen i vannet er nok en ganske annen…

Husfjellet: Husfjellet var en utrolig vakker tur men panoramautsikt i alle retninger. Stien opp var kanskje den minst luftige av alle turene vi gikk så om du ikke liker det så altfor bratt men samtidig vil belønnes med fantastik utsikt på toppen er dette turen for deg.

Glæret og Middagstinden: Glæret og Middagstiden er to fine topper å gå samtidig. De starter begge fra Gryllefjord som er der fergen går til Andøya (Som jeg forøvrig anbefaler alle å reise til!). Turene er også veldig overkommelige og har fin utsikt i alle retninger.

På vei opp til Glæret

På vei opp til Middagstinden, med utsikt over Gryllefjord!

Midnatts-kajakk: Dette var sommerens favorittaktivitet. Vi fikk to fantastiske turer i Kajakk rundt midnatt og begge turene padlet vi under himmel i fine farger. Været var nesten best om natten i Senja så midnattskajakk var virkelig tingen. Vi padlet i regi av Hamn i Senja hvor vi fikk låne både Kajakker og tørrdrakter. Det er veldig fint å padle ved Hamn fordi det er så grunt der i tillegg til at det er mange fine holmer å gå i land på. Man padler med instruktører som kjenner området og som er erfarne padlere.

Bildene taler vel for seg selv, her hadde vi gått i land på en holme, som det faktisk hadde bodd over 600 (!) mennesker på. Klokken er ca 00:30 på dette bildet.

Midnattssol!

Utsikten fra toppen av holmen <3

Hvordan komme seg dit?: Vi tok fly direkte Oslo-Bardufoss og leide bil som vi hadde til hele oppholdet. Synes det fungerte veldig bra slik. Vi tok flyet hjem fra Andøya slik at vi fikk noen dager i fjellet der også, det kan anbefales.

Utsikten fra suiten i Hamn i Senja var så fin å våkne til!

Frokost på Hamn i Senja med blå himmel og fin utsikt i bakgrunnen!

Et tips er å laste ned ut.no appen og bruke den til å finne stier. Vær litt obs på at turene jeg anbefaler er merket som krevende men jeg vil tørre å påstå at alle turene vi gikk egner seg for folk flest også deg med hund så lenge du bruker bånd 🙂

Det kommer også et innlegg om årets tur til Andøya etterhvert 🙂

Ønsker dere en fin sommer videre!