In Treningsglede on
31. desember 2017

Treningssåret 2017 versus 2018

 I  samarbeid med Bymiljøetaten i Oslo

 Siden det nærmer seg slutten av 2017 tenkte jeg å se tilbake på treningsåret 2017 og samtidig fortelle litt om mine mål for treningsåret 2018.

I romjulen sto vi på skøyter på Frogner Stadion – En fin måte å få litt aktivitet inn i hverdagen, og ikke minst veldig gøy!

Egentlig kunne jeg kalt det aktivitetsåret, for trening handler vel så mye om aktivitet som trening på treningssenter for meg. Uansett, treningsåret 2017 har vært preget av:

  • Mye gåing: Nyttårsforsettet mitt var å gå til jobb hver dag. Det tar ca 35 minutter, vs. 20 minutter med kollektivt, så på 15 minutter ekstra har jeg fått en frisk start på dagen hver dag – Anbefales!
  • Fra cardio til styrketrening: I skrivende stund trener jeg nesten ikke cardio, bare styrke. Det er veldig annerledes men føles bra!
  • Mindre trening: Jeg har kuttet vesentlig ned på antall økter på treningssenter, dette er kanskje den beste erfaringen jeg tar med meg videre inn i 2018. Jeg har kuttet ned med 2 økter i uken og sørger heller for at de øktene jeg har er godt planlagt og av god kvalitet.
  • Trening kombinert med opplevelser: Den kanskje kuleste opplevelsen på treningsfronten må være maraton på den kinesiske mur! Til tross for 4000 høydemeter og baklengs gåing i trapper i 14 dager etterpå var dette en fantastisk opplevelse!
  • X-antall gruppetimer på Elixia: Ca én gang i uken har jeg timer på Elixia, det er alltid like hyggelig og noe jeg kommer til å fortsette med til jeg blir gammel og grå.

Alt i alt er jeg fornøyd med treningsåret 2017, jeg har funnet en treningsmengde som passer godt til hverdagen min over tid. I 2018 ønsker jeg å ha ekstra fokus på:

  • Kvalitet fremfor kvantitet: Dvs. ca. 3 styrkeøkter i uken på ca. 45 minutter, totalt 2 timer og 15 minutter med trening på treningssenter i uken. Det er en stor nedtrapping for meg men med litt planlegging og fullt fokus under treningsøkten tror jeg det blir effektivt og bra!
  • Bli rå på morgentrening: Ingenting er bedre enn å ha unnagjort treningen før jobb! Og med treningssenter vegg i vegg med jobben er dette både effektivt og praktisk.
  • Enda mer gåing: Jeg ønsker å vie enda mer tid til gåing. Jeg har stor tro på hverdagsaktivitet, men dette krever litt ekstra innsats med en kontorjobb. Visste du at en sykepleier ofte går over 15 000 skritt bare på jobb? I 2017 gikk jeg i snitt 13 500 skritt i løpet av hele dagen, der ca. 3  500 av disse var på jobb… For meg er løsningen å gå til jobb samt. kveldsturer med venninner eller kjæreste, det er både sosialt og en boost for hverdagsaktiviteten.
  • Kombinere aktivitet med opplevelser og ferie: Misforstå meg rett, jeg synes det er viktig å ligge rett ut på ferie også, men jeg liker ferier som er en kombinasjon av avslapping og aktivitet. Aktivetet kan være en perfekt måte å oppleve og få mest mulig ut av et feriested. I 2017 besøkte vi Sri Lanka, her var det både rom for fjellturer, men også soling og total avslapping!
  • Utnytte naturen i Oslo-området enda mer: Gjerne sammen med venner og familie! Jeg kan absolutt anbefale å sjekke ut Bymiljøetaten sine nettsider, her er det mange forslag til aktiviteter man kan gjøre i Oslo-området!
  • Planlegge: Og sist men ikke minst, planlegge. Jeg tror all trening og aktivitet er mye mer gjennomførbart med litt planlegging. For meg handler det enkelt og greit om å legge det inn i kalenderen 2 uker frem i tid av gangen.

Ikke de store endringene fra 2017 til 2018, men nøkkelordet er kvalitet og fokus på hverdagsaktivitet.

Med det ønsker jeg dere alle et Godt Nyttår – Og gleder meg til å dele flere opplevelser med dere i 2018! 🙂

//Maria

Previous Post Next Post

Leave a Reply

Du vil kanskje også like

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial