Monthly Archives

mai 2018

In Ukategorisert on
28. mai 2018

Hvordan forberede seg til maraton?

Joggetur og Sightseeing er en perfekt kombo!

Fremover står to maraton på planen, det første er Nordmarka Skogsmaraton, som vi skal løpe for andre gang! Det var også mitt aller første maraton – Og jeg har selvsagt et mål om å slå min forrige tid.

Det skal sies at jeg allerede har begynt forberedelsene, ved å løpe både ute og inne i vinter samt hatt noen lange rolige økter på over 2 mil. Skal du løpe maraton blir opplevelsen langt mer behagelig om du gir deg selv 4-5 måneder med opptrening i forveien.

Men de neste ukene planlegger jeg følgende:

  • Mandags-intervaller: På mandag har jeg alltid intervalltrening, bytter på 4×4 og korte drag (2min*4 – 1min*4 – 30sek*4)
  • En 10 km økt hver uke (ute i sola)!: Veien til målet må jo være minst like viktig som målet, og nå frister det veldig å ta på seg løpeskoene og ta en tur ut i sola i et behagelig tempo. God trening til maraton er det også 🙂
  • To løpeøkter på 20 km (eller mer) på tilsvarende underlag som i Nordmarka: Det er viktig å få til noen lengre turer når du skal løpe maraton. Mange anbefaler at man løper noen økter på 30 km i forkant, men jeg liker best å lade opp med noen litt raskere 20 km-økter så da gjør jeg det
  • Ta helt fri fra løpingen 4 dager i forveien: Noen liker nok lengre pause før man skal løpe, men jeg må ha litt bevegelse i bena før jeg skal løpe så langt
  • Og sist men ikke minst – Styrketrening: Jeg trener fullkroppsstyrke ca 2-3 ganger i uken i ulike varianter. Fine øvelser for løpere er: Knebøy, rumenske markløft, gående utfall

Har du ikke vært med på et løp tidligere så vil jeg anbefale det på det varmeste hvis du er ute etter en skikkelig motivasjonsboost!
Det finnes mange 5- og 10-km løp som er fine å starte med 🙂 Meld deg på med en venn eller kjæreste og tren dere opp sammen!

Ønsker dere en fin uke!

//Maria

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial