Challenge: Halvere sukkerinntaket i oktober!

De som kjenner meg godt vet at jeg elsker å ha side-prosjekter i hverdagen, derfor tenkte jeg å starte med en månedlig utfordring som jeg gjerne vil ha dere med på!

Månedens Challenge er å: Halvere sukkerinntaket!

Jeg har ikke så stor tro på å kutte ting helt ut på matfronten, og spesielt ikke hvis dette er ting som gir deg glede. I oktober har jeg derfor lyst å teste å spise halvparten så mye sukker som jeg vanligvis gjør. Det vil si at jeg ønsker å gjøre noen tiltak for å spise litt mindre sukker – i håp om å fortsette med dette.

Litt sukker vil jeg fremdeles spise siden jeg ikke synes lørdagskvelden er helt den samme uten – Og dessuten er jeg altfor glad i rødvin til å kutte dette helt ut.

Jeg ønsker likevel å velge alternativer med mindre sukker:

halve

Jordbær med mager vaniljekesam og gulrøtter med dip er både næringsrikt og digg!

Jeg har vært så heldig å få Funksjonell Mat med på laget – Et produkt jeg har brukt mye siden de har sunnere alternativer som består av naturligere ingredienser og som viktigst av alt smaker godt! Jeg har fått muligheten til å dele ut en kjempefin produkt-pakke med masse spennende produkter til en av leserne mine. For å være med i konkurransen må du legge ut et bilde på Instagram med bilde av et sunnere alternativ med hashtag #challengemedmaria. 

img_prod_06_2015

Et lite utvalg av produktene til Funksjonell Mat, min favoritt er ostekaken. 

 

Blogglistenhits

 

Denne fjellturen må oppleves!

I sommer ble jeg skikkelig bitt av basillen når det kommer til fjellturer.

Den første fjellturen vi dro på – Og en av mine absolutte favoritter er Jotunheimen med Bukkelægret og Besseggen. 

Grunnen til at jeg liker denne turen så godt er at den er en perfekt helgetur hvor man virkelig får opplevd norsk natur på sitt beste.

Turen vår:

Vi bestemte oss for å starte sommerferien med en helg i Jotunheimen og reiste av gårde fredag etter jobb med Valdresekspressen fra Oslo til Gjendesheim. Deretter overnattet vi på koselige Gjendesheim sin DNT hytte, der servicen var upåklagelig.

Tidlig neste morgen tok vi båten over til Gjendebu og gikk over Bukkelægret til Memurbu hvor vi overnattet én natt.

Dagen etterpå sto Besseggen for tur og jeg kan virkelig anbefale å gå en time før morgenbåten fra Gjendesheim ankommer Memurbu – Da har du (nesten) fjellheimen for deg selv.

IMG_7968

Gjendevannet er like turkist som på bildet!

IMG_8089

Lunsjutsikten var upålagelig…

IMG_7972

… Og det samme var turfølget 🙂

IMG_7861

Utsikten fra peisestuen i DNT hytta på Gjendesheim

 

IMG_7996

Vi hilste også på reinen Reinert

Et siste tips er å pakke så lett at du kan ta med deg bagasjen hele veien – Maten er både billig og god på hyttene og man kan smøre matpakke til turen under frokosten.

God tur!

Blogglistenhits

Mitt beste frokosttips!

Frokost er det viktigste måltidet for meg, men jeg ønsker at det skal være effektivt samtidig som jeg får i meg nok energi til å kickstarte dagen. Tidligere stekte vi alltid rundstykker og dekte på med pålegg til frokost. Dette tok lang tid og endte ofte med at vi kastet mye pålegg, men i sommer tipset tanten min meg om en frokost som vi har sværget til siden:

Biola, firkort, nøtter og banan – Smaker godt og du vet alltid hva du skal handle, og jeg har ikke måtte kaste noe mat siden jeg begynte med dette.

Forrige uke testet vi Biola med grønnsaker, den var knæsj rosa men smakte utrolig godt!:

IMG_9329

IMG_8943

Kombinasjonen er også perfekt på ferie, da bytter jeg bare ut Biola med gresk yoghurt.

I helgene synes jeg man kan unne seg litt lengre frokoster, for meg blir det ikke helg uten croissant og jordbær til frokost:

IMG_9341

Blogglistenhits

Mitt beste tips til en sprekere helg!

I dag gjorde vi alle lørdags-ærendene våre kombinert med joggetur.

Da fikk vi både trent, vært ute i solen og gjort unna møbelshopping til ny leilighet.

Sørenga

Ekeberg

Vi testet formen opp bakkene til Ekeberg før Oslos Bratteste, det var helt forferdelig! Endte med å gå – Men det er god trening det også 🙂

Blogglistenhits