Slik får du en aktiv ferie


På joggetur i Hyde Park

Fremover skal jeg på en del weekendturer, og det er dessuten snart påske, derfor tenkte jeg det var på sin plass med noen tips for å gjøre ferien litt mer aktiv!

Men først synes jeg det er viktig å understreke at vi trenger ferie, og at du ikke skal ha dårlig samvittighet hvis du tar deg en helt treningsfri ferie.

Det er imidlertid noen ting jeg synes enkelt bidrar til å gjøre ferien min mer aktiv og det på en hyggelig måte:

  • Min favoritt: Bruk joggeturer til å oppleve og se mer av stedet du er på! Planlegg en rolig joggetur før frokost en dag for å utforske stedet du er på. Jeg kan anbefale Strava for å finne anbefalte løyper.
  • Gå: Det enkleste tipset som bare krever litt bevisstgjøring. Gå fra sted til sted og dropp taxien, da sparer du penger og får i tillegg frisk luft! I London gikk vi faktisk 31 000 skritt den ene dagen.
  • Sett deg et realistisk mål til hvor mange økter du skal gjennomføre under ferien. Jeg synes én treningsøkt i løpet av en weekendtur er veldig bra!
  • Pakk med nødvendig utstyr: Avhengig av hvor mange økter du har mål om å gjennomføre: pakk med det du trenger. Husk også gode gå-sko så det blir enklere å gå fra sted til sted.
  • Velg attraksjoner av den aktive varianten: Har stedet du skal besøke en fin fjelltopp eller et bra klatresenter? I London var det mange fine parker som var perfekte for jogging, veldig mange steder har fine utsiktspunkter som fint lar seg kombinere med en tur.

Oppsummert tror jeg det er viktig å kombinere aktivitet med opplevelser og fine ting man kan se, snarere enn å trene inne på treningsstudioet på hotellet, da gjør du treningen mye mer lystbetont og til en måte å få mer ut av ferien på!

//Maria

Blogglistenhits

Ukens mandagstips: Faste gode middager

Ny mandag og nytt mandagstips!

Jeg har noen faste middager som går igjen nesten hver uke som jeg tenkte å dele med dere. Felles for disse middagene er at de er enkle å lage og smaker godt 🙂

Risotto med Steinsopp:

Jeg ble introdusert for Superbra sin risotto når en venninne flyttet til England. Når jeg skulle besøke henne ba hun meg om å kjøpe med denne risottoen fordi hun ikke kunne finne lignende i England. Jeg måtte selvsagt smake denne vidunder-risottoen, og skjønte godt hvorfor hun ville at jeg skulle kjøpe den med. Risottoen smaker helt himmelsk, og er veldig lettvint å lage (du blander bare posens innhold med kokende vann). Bildet er fra gårsdagens middag, både jeg og Mats hadde vært på hyttetur i helgen så da var det veldig greit å slenge sammen denne, godt var det også!

Salmalaks med mango, cherrytomater, søtpotetchips og alt man måtte ønske å ha til:

Jeg er utrolig glad i Salmalaks, jeg liker det aller best med mango, søtpotet og grønnsaker som tomat og oliven til men man kan bruke stort sett alt man har i kjøleskapet til.

Taco:

Den obligatoriske fredagstacoen! I det siste har vi begynt å bytte ut karbonadekjøttdeigen med kylling, jeg synes det smaker enda bedre også prøver vi å spise litt mer ren mat. Jeg bruker også taco-produktene til Superbra som gir utrolig god smak.

//Maria

Blogglistenhits

Våre reiseplaner i vinter og vår!

London: Vi skal til London for å oppleve våren, julegaven min fra Mats 🙂 Vi reiser allerede på fredag, planen er bare å spise god mat og kose oss. De eneste planene vi har er musikalen Lion King også må jeg innom min favoritt skobutikk Russell & Bromley.


Bilde fra Skarverennet i fjor

Geilo – Kikut Fjellstue: Vi besøkte denne Fjellstua i fjor å hadde en utrolig positiv opplevelse. Jeg og Mats skulle egentlig på Afterski etter Skarverennet men skulle bare slappe av i 10 minutter før vi dro, men vi var begge så slitne at vi våknet kl ti på kvelden og kunne bare glemme alt som heter Afterski. Restauranten på Fjellstua var egentlig stengt, men likevel disket kokken opp middag for to klokken halv elleve på kvelden. Fjellstua ligger midt mellom de fineste skiløypene, gleder meg til å reise tilbake!

Trondheim: Jeg synes Trondheim er en utrolig koselig by, og siden både bror tante og onkel og kusine og hennes mann bor der så bestemte vi oss for å reise en tur dit for å se litt av min familie.

Kina: Som jeg har sagt tidligere skal vi løpe maraton på den kinesiske mur! Vi skal være i Bejing en uke totalt med løpet, hvis du skal ut å reise til Asia vil jeg anbefale å sjekke ut SAS Ungdomsbilletter, jeg fikk denne reisen for bare 2 500,- t/r, Mats måtte betale en 1000,- lapp mer med SAS, men jeg synes ikke det var så alt for ille.

Ungarn: Vi skal på tur i samarbeid med Egerspesialisten til byen Eger i Ungarn som er en skjult perle! De leverer fullt program med gode matopplevelser og kulturelle opplevelser, denne turen tror jeg blir veldig bra. Anbefaler dere å sjekke det ut 🙂

//Maria

Blogglistenhits

Vinneren av et opphold på Holmsbu Hotel & Spa ble @Wendelbo_slottet, tusen takk til alle som deltok 🙂

 

 

Ukens mandagstips: Bli mer bevisst på egen mobilbruk

God mandag 🙂

Denne uken tenkte jeg å tipse om appen Moment. Det er en app som tracker hvor mye du er på mobilen hver dag.

Når jeg og Mats var ute å reiste la jeg merke til hvor mange par som sitter å ser ned i mobilen når de er på restaurant. Til og med på Maldivene hvor halvparten av turistene var på bryllupsreise satt noen par med mobilen under hele middagen, det er jo nesten litt trist.

Når det er sagt kan jeg bli mer bevisst på egen mobilbruk selv også, men jeg er ganske flink til å legge den bort når jeg spiser og er på besøk eller har besøk. Men jeg har likevel en mistanke om at jeg bruker mobilen unødvendig mye. Jeg har derfor tenkt å begynne å bruke Moment-appen for å få bedre oversikt. Ettersom jeg bruker mobilen til jobb-ting i arbeidstiden er det ikke aktuelt å kutte denne bruken, men når det kommer til mobilbruk utenom jobb og i helgene har jeg lyst til å bli bedre. I appen kan man se klokkeslettet man har brukt mobilen og jeg ønsker derfor maksimalt å være 30 minutter på mobilen utenom jobb i hverdagen og maksimalt 1 time i helgene.

Helt konkret anbefaler jeg å gjøre følgende tiltak for å bruke mindre tid på mobilen:

1. Gjør starten av dagen mobilfri: Gjør det til en vane å legge mobilen rett i vesken du skal ha med deg på skole eller jobb når du har stått opp.

2. IKKE ha mobilen på soverommet når du sover: Dette har jeg holdt meg til i flere år nå, i tillegg til at det gjør medfører mindre mobilbruk gjør dette det mye enklere å komme seg opp av sengen og stå opp.

3. Alltid legg mobilen bort når du spiser: Dette er en ren vanesak, og i tillegg ren folkeskikk (?).

4. Tenk over hvorfor du skal sjekke mobilen: Venter du på en viktig mail er det selvsagt ok, men hvis grunnen er å scrolle gjennom facebookfeeden så er det kanskje ikke like nødvendig?

Jeg tror disse 4 punktene får de fleste langt på vei. Når det kommer til mobilbruk på t-banen eller når man venter i kø i matvarebutikken synes jeg ikke det er så ille. Jeg er mest opptatt av den bruken som går ut over det sosiale livet ellers.

Jeg gleder meg til å teste denne appen og kommer til å gi dere en status på hvordan det går etterhvert. Del gjerne deres erfaring med meg også.

//Maria

Blogglistenhits

Forberedelser til maraton

Jeg og Mats har planlagt to maraton fremover, ett på den kinesiske mur og Oslo Maraton! Vi har løpt maraton én gang tidligere (Nordmarka Skogsmaraton) og (grue-) gleder oss til å gjøre det igjen!

Jeg har allerede begynt å trene meg opp til løpet på den kinesiske mur, som er om bare 2 måneder, men trenger en konkret plan for de neste månedene.

De to kommende månedene er målet mitt å:

  • Gjennomføre et løp på 15 km per uke
  • Gjennomføre ett løp på 25 km og ett på 30 km i løpet av de to neste månedene
  • Løpe intervaller 2 ganger i uken (Én gang 4×4 og én gang med kortere drag)

Jeg har valgt disse målene fordi jeg trenger å løpe noen lange økter for å forberede kroppen på et så langt løp, i tillegg er jeg utrolig glad i intervaller og har prioritert det.

Jeg synes forresten løp som Oslo Maraton og lignende er en utrolig enkel motivasjonsfaktor, spesielt hvis man gjør det sammen med en venninne eller kjæreste. Jeg har vært med på Oslo Maraton tre år på rad og det har vært en stor motivasjon og ikke minst fin opplevelse hvert år. Så sliter du litt med treningsmotivasjonen – Meld deg på et løp 🙂

Ønsker dere alle en fin torsdag videre!

//Maria

Blogglistenhits