Fra 2:03 til 1:45 på Oslo Halvmaraton

Etter at jeg løp Oslo Halvmaraton på lørdag er det flere som har spurt meg hvordan jeg har jobbet med å forbedre tiden min.

Jeg løp Oslo Maraton for første gang i 2014 og kom da i mål på 2:03. Treningsmessig hadde jeg nok like mange treningsøkter i uka da (om ikke fler) men jeg trente litt annerledes.

Hvis jeg ser tilbake på de fem siste årene er det noen ting jeg har gjort:

  1. Jeg løper fler lange intervaller: Jeg har minst én økt i uka med enten 4×4 min, 4×5 min eller 4×1000 meter intervaller
  2. Jeg legger inn noen rolige langturer på 15 km + (På under 75 % av maks) én gang hver 14. dag: Disse turene skal være så rolige at du nesten må holde deg selv tilbake for å ikke løpe for fort. De er en perfekt søndagsaktivitet i skog og mark med kjæreste eller vennine!
  3. Én økt på 8-10 km hver uke: Jeg noterer ned tiden min etter hver økt slik at jeg vet hva jeg løper på og kan forbedre tiden min, det motiverer underveis 🙂
  4. Jeg trener styrke- og mobilitetsrtrening: Når du skal løpe halvmaraton eller lengre kan jeg love deg at du vil merke stor effekt av god styrke i bena!
  5. Jeg arrangerte mitt eget “prøveløp” av ruten før selve løpet: Dette var helt avgjørende for meg, jeg visste blant annet akkurat hvor lange oppoverbakkene var og slik at jeg mentalt var veldig godt forberedt
  6. På løpsdagen hadde jeg fokus på å holde en jevn fart. Dette er heldigvis veldig enkelt på Oslo Maraton siden de har fartsholdere, jeg la inn ca. 200 meter margin slik at jeg alltid lå litt foran fartsholderne noe som var ekstra motiverende.

Hva har jeg gjort mindre av enn tidligere:

  1. Jeg løper naturlig nok færre korte intervaller: Mindre intervaller på 45/15 sek og mer av de lange…
  2. Jeg har færre økter hvor jeg “gir absolutt alt”: Hvis du skal ta deg helt ut hver gang du trener er min erfaring at terskelen blir veldig høy for å komme tilbake til trening. For meg holder det med én økt i uka hvor jeg kjenner blodsmaken.

Oppsummert vil jeg si at det handler mye om at man trener på det man skal: Løpe langt!
Og for meg er dette ren løpeglede: Ingenting er bedre å komme hjem etter jobb å ta seg en løpeøkt ute i frisk luft med en venn eller kjæreste, prøv det 🙂

Til sist vil jeg si at jeg synes det å fullføre 21 km er kjempebra i seg selv, dette innlegget er ment som en inspirasjon til å konkurrere mot seg, ikke om hva som er en bra eller dårlig tid 🙂

Håper dette bidro til løpeinspirasjon!

//Maria

Aarhus guide!

Innlegg i samarbeid med Visit Aarhus

Jeg har alltid vært utrolig glad i Danmark. Jeg synes folkene er så avslappet og vennlige der, i tillegg er danskene veldig flinke på dette med “hygge”. Det er med andre ord ikke noe problem å slappe av og få feriefølelsen i Danmark. For et par helger tilbake var vi i Aarhus og Djursland og jeg tenkte å dele mine beste tips fra turen med dere!

Høydepunktene fra Aarhus var:
1) Å spise på Aarhus Street Food. Vi spiste både lunsj og middag her og det var så mye god mat her, spesielt mye god Vegetarmat!

2) Besøke sjarmerende Møllestien! Denne gaten var superkoselig, tenk å bo her <3

3) Takterassen “Salling Rooftop” som er en restaurant og et utsiktspunkt med utsikt over hele Aarhus! Når vi var der hadde de utendørs livekonsert. Jeg anbefaler å ta en glass vin og nyte utsikten over Aarhus her 🙂

4) Besøke Botanisk hage og gamlebyen som ligger like ved! I gamlebyen har de laget museum av leiligheter fra ulike tiår hvor du kan se akkurat hvordan ulike familier og studenter levde for noen tiår tilbake, veldig fascinerende!

I tillegg bugner det av gode spisesteder i Aarhus. Her er det nesten bare å gå inn hvor som helst 🙂 Jeg kan anbefale Nordisk Spisehus, Basso Aarhus og Restaurant Gastrome,

Høydepunkter fra Djursland og Ebeltoft:
Siste natten tilbrakte vi i Ebeltoft, som ligger en drøy times busstur fra Aarhus og som dermed er perfekt å kombinere med en tur til Aarhus. I tillegg ligger det i retning flyplassen, så det er veldig praktisk begynne eller avslutte turen der.

1) En skikkelig digg brunsj i gågaten (alle stedene er koselige):

2) Kveldstur langs stranden: Ebeltoft ligger langs kysten og det er perfekt å gå tur langs stranden der.

3) Besøke glassmuseet! Danmark er veldig kjent for glasskunst, og det er utrolig fascinerende å se hvordan ulik glasskunst blir til, skikkelig håndverk.

I sum besto denne turen av lave skuldre, mye god mat, kulturelle innspill og “hygge” som danskene ville sagt. Det fine med Aarhus er at man kan fly direkte fra Gardermoen og kombinere turen med Djursland med buss og da får man ganske mye ut av en langhelg!

Og helt til slutt litt info om hotellene vi bodde på:
Aarhus: Comwell: Et supersentralt hotell midt i Aarhus med utsikt over hele byen!
Ebeltoft: Langhoff & Juul Boutique Hotel: Et hotell helt nede ved havet med sjøutsikt. Anbefaler også å teste restauranten der!

//Maria