Slik får du tid til trening i en travel hverdag!

For mange er det fort gjort å nedprioritere trening når man har det travelt. Men ofte er det når vi har det travelt vi trenger trening som mest, for å koble av, se det store blikket og lettere kunne prioritere tiden vår riktig.

Jeg har selv en travel hverdag med mange baller i luften men prioriterer alltid trening. Og jeg har opparbeidet meg noen smarte grep som gjør det enklere å få tid til trening i en travel hverdag!

Mine beste råd til trening i en travel hverdag kommer her:

Planlegg treningen: Som med alt annet her i livet er planlegging alfa omega! Jeg anbefaler å planlegge treningen hver søndag, legg inn nøyaktig i kalenderen når du skal få trent. Bare med dette enkle grepet øker du sannsynligheten vesentlig for at du får trent!

All trening er bra!: Jeg tror mange har altfor høye krav til både lengde- og form på treningsøktene sine noe som kanskje gjør at man dropper de helt! Husk at en 20 minutter gåtur med høy puls er mye bedre enn ingen gåtur med høy puls! Du skjønner tegninga, jeg kjører ofte 25 minutters økter på treningssenteret og er på ingen måte skuffet over meg selv etter det.

Ha noen faste 30 minutter “go-to-økter”: Når man har mye å gjøre frister det mest sannsynlig lite å sette sammen veldig kreative økter, da anbefaler jeg å ha noen faste korte økter på notatfeltet på mobilen som man bare kan gjennomføre uten å tenke så mye.

Eksempler på korte økter jeg digger: 4*4 intervaller, 2min*8 intervaller, sirkeløkt med 6 ulike styrkeøvelser som du gjør 3 ganger av eller lignende!

Benytt deg av transporttrening: Transporttrening vil si å gå, jogge eller sykle en strekning du uansett må bevege deg. For et par år siden sluttet jeg med månedskort og går i stedet, og elsker det! Om du ikke har muligheten til det anbefaler jeg å alltid prøve å bytte ut bilturen med å gå eller sykle, mer miljøvennlig er det også!

Kombiner trening med noe sosialt: Jeg elsker kveldsturene mine med venninner! Jeg anbefaler virkelig å invitere en venninne eller kompis på en lang gåtur å bare skravle, det er superkoselig og du får også sneket inn litt aktivitet!

Kartlegg når på dagen det er best for deg å trene: Mange sverger til morgentrening, men hvis du overhode ikke er et morgenmenneske anbefaler jeg å tenke litt over når det er mest fristende å trene slik at du legger best mulig til rette for at treningen faktisk gjennomføres. For min del trener jeg ofte rett etter jobb eller en halvtime midt på dagen!

Utnytt morgentimene i helgene: Hva er vell bedre enn å starte lørdagen med en løpetur før alle andre har stått opp? Det trenger ikke være klokken 7, men det er faktisk overraskende få mennesker ute klokken 9 i helgene. Jeg tørr å påstå at dette er noen av de vakreste timene, i alle fall nå på vinteren! I tillegg får du utrolig mye ut av dagen ved å komme deg opp bare litt tidligere i helgene!

Minn deg på at de gode idéene ofte kommer når vi kobler av: Når det står på som verst og det siste du føler du kan prioritere er trening så synes jeg faktisk du skal ta deg en løpetur! Tro meg, du vil ikke angre! For det er ofte når man føler at man virkelig ikke har hodet over vann man trenger en løpetur, det er bare viktig å minne seg på det når man står midt oppi det.

Sånn, det var mine beste råd til trening, lykke til, og husk at litt er bedre enn ingenting 🙂

//Maria

10 tips til en bedre hverdag!

I dag har jeg lyst å dele mine 10 beste tips til en bedre hverdag med deg, de er som følgende:  

  1. Nok søvn: Jeg anbefaler å bruke en alarm også for når du skal legge deg og å ha mobilen på et annet rom en soverommet.
  2. En gå- eller joggetur hver dag: Det er utrolig hvor mange problemer som kan løses eller hvor mange nye idéer som kommer når vi bare beveger oss litt!
  3. Frukt og grønt til hvert måltid: Jeg føler meg så mye bedre når jeg spiser riktig, dessuten blir kroppen glad når den får god og ren næring!
  4. Vær med venner og familie som gir deg positiv energi: Nære relasjoner er viktig for å ha det bra i hverdagen husk særlig på å prioritere relasjoner som heier på deg og dine mål!
  5. Sett av tid til å gjøre ingenting: Dette er superviktig og må inn i kalenderen det også.
  6. Ha fokus på tre mål de neste 90 dagene: Kaos og stress skyldes ofte at vi skal gjøre litt av alt, jeg anbefaler og ha fokus på tre overordnede målsetninger de neste 90 dagene, skriv de ned og legg de på nattbordet så du ser de hver dag. Alt som ikke leder deg til disse tre målene kan vente 
  7. Ha et bevisst forhold til tekniske dupeditter: La mobilen ligge igjen i jakken når du er på besøk, ha den gjerne på et annet rom en der du oftest oppholder deg hjemme og jobb med å redusere tid foran mobil og skjerm.
  8. Sett av tid til å gjøre det du liker aller best: Om det er TV-serier, strikking eller hva som helst sett av tid til det. Jeg elsker å gå tur i fjellet (som på bildet) og prøver å få til i alle fall en tur i måneden!
  9. Lytt og lær til andre inspirerende mennesker: Jeg elsker å bli inspirert av andre og lytter mye til podcaster, mine favoritter er: Kostholdspodden, Treningspodden og Ingefær Podcast
  10. Bruk en todo-liste: Skriv ned alle gjøremål du kommer på i en liste, jeg anbefaler appen “Google Keep” som har avhukingsbokser!

Sånn, det var mine beste råd, håper du får nytte av de 🙂  

//Maria

Løpeglede i høst- og vintermånedene!

Når dagene blir kortere og temperaturen lavere opplever mange at terskelen for å komme seg ut på løpetur blir høyere!

Men oppsiden med å komme seg ut på løpetur kan faktisk være desto større. I kalde vintermåneder blir det ofte mye innesitting og da er det lite som gjør så godt som en løpetur i frisk luft, i tillegg er det en skikkelig humørboost!

Gjennom min tid som løpeinstruktør har jeg opparbeidet meg noen gode råd som forhåpentligvis kan gjøre terskelen for å komme seg ut på løpetur litt mindre for deg:

Gjør løpingen sosial: I en travel hverdag er det ingenting jeg liker bedre enn å “slå to fluer i en smekk”. En rolig joggetur i skogen med en venninne er en super måte å komme seg ut på. I tillegg er det vanskeligere å droppe ut hvis man har en avtale.

Start dagen med en morgentur: På vinteren blir vi ikke vekket av naturlig dagslys, da kan en morgentur være en super måte å få kroppen i gang på. Legg treningstøyet frem dagen før og start dagen med en halvtimes løpetur, jeg garanterer tidenes beste start på dagen!

En løpetur i høstfarger er virkelig fantastisk!

Utnytt helgene: I vintermånedene er det ofte mørkt store deler av dagen, når sola står på sitt høyeste er vi ofte inne på jobb eller skole. Derfor er det ekstra viktig å prioritere å komme seg ut når vi har fri i helgen, både for bevegelse men også for litt sollys og vitamin D.

Varier treningen: Dette gjelder for all løping, men er så viktig at jeg velger å gjenta det her. Variasjon = Motivasjon. Varier løpeøkten med rolige langkjøringer, intervaller, bakkeintervaller eller trappeløp. Det bidrar dessuten også til å redusere skaderisikoen.

Ha respekt for “glatta”: Hvis løpeturen skal bli en god opplevelse er det viktig å ha riktig skotøy, å falle på isen er aldri gøy, men desto verre med stor fart! Invester derfor i et par gode løpesko.

Tenk på den deilige følelsen etterpå: Etter endt løpeøkt pleier jeg alltid å kjenne litt ekstra på den deilige følelsen slik at jeg kan bruke den som motivasjon til neste løpetur.

Ikke gjør det så komplisert: Og sist men ikke minst: “Just do it”, det viktigste er ikke hvor langt eller fort du løper, men at du kommer deg ut i frisk luft.

Jeg håper dette var til inspirasjon, jeg oppfordrer deg til å sende melding til en venninne og spørre om neste venninnedate skal være en rolig løpetur!

God løping!

//Maria

Tips til teltturen

Jeg har lenge hatt lyst å lage et innlegg om telting for nybegynnere, litt fordi jeg ikke fant et slik innlegg selv første gang jeg skulle på tur, så derfor prøver jeg meg på et innlegg om telting for nybegynnere (av en nybegynner…).

Fra stranden på Flakstad, vi slo opp teltet like til høyre for campingen, her er det langt færre folk og gratis å telte 🙂 Fineste teltopplevelsen så langt!

Hvis du telter på Flakstad må du få med deg Hustinden, her står jeg å ser ned på teltplassen på Flakstadstranden!

Det kanskje aller viktigste er hva man skal ha med seg og da vil jeg anbefale:

  • Varme klær: Første telttur hadde jeg med meg altfor lite klær, det blir ofte minusgrader på natten selv på sommeren, så ta med ull og gjerne plagg du kan ta lag på lag. Det er veldig koselig å spise middag utenfor teltet i skumringen, men ikke hvis man fryser…
  • Pannebånd, hals og hansker: Hvis det begynner å blåse er dette alltid gull å ha med, dert tar liten plass.
  • Telt: Her vil jeg anbefale et lett telt som er enkelt å sette opp, vi har et Marmot Vapor fra Nunataq som jeg samarbeider med de har også mange andre gode telt, sjekk også gjerne ut butikken deres på Ski.
  • Liggeunderlag og sovepose: Sier seg selv 🙂
  • Hengekøye: Jeg har blitt så glad i hengekøyen vår, den er kanskje litt mer anvendelig i Nordmarka enn i Lofoten…
  • Sovemaske og ørepropper: Dette var alfa omega for å få en god natts søvn, hvis det begynner å regner kan dette eksempelvis lage en del bråk når det treffer teltet og da er ørepropper gull!
  • Stormkjøkken, noe å tenne på med og plastikkpose til søppel: Jeg synes halve kosen med teltlivet er å lage mat ute – Under har jeg listet opp noen mattips!
  • Bestikk, tur-kniv, tallerkener, kopper og papir: Ta gjerne med deg noe som kan brukes igjen og igjen
  • Myggspray!: Viktig 🙂

Bursdagsfrokost på telttur ved Rottungen i Nordmarka i Oslo

Så til noe jeg også synes var vanskelig å finne ut av, hvilke mat lager man på telttur? Som dere leser under lager vi ikke de mest kompliserte rettene på telttur, man kan sikkert gjøre mye mer ut av det men vi setter pris på at det er raskt å enkelt å lage maten samtidig som den smaker godt, så her er noen av våre alternativer:

  • Frokost:
    • Havregrynsgrøt er virkelig gull på telttur! Et tips er å lage en nøtteblanding med for eksempel nøtter, tranebær, kanel og sukker på forhånd som du kan bruke som topping.
    • Polarbrød med ulike påleggsvarianter som smøreost, brunost, spekeskinke
    • Speltlompe med samme pålegget som over
  • Middag:
    • Toro tomatsuppe med makaroni: På telttur smaker tomatsuppe ekstra godt!
    • Ferdiglagde pannekaker: Dette synes jeg er helt genialt på telttur, nesten alle matbutikker selger ferdiglagde pannekaker som bare kan varmes på stormkjøkkenet og fylles på med valgfri topping.
    • Toro spagetti carbonara: Denne har vi spist flere ganger på telttur, bland den med h-melk så er den ekstra god!
  • Andre mattips til telltur: 
    • Lag din egen nøttemiks før du drar på tur, da får du akkurat de nøttene du liker og det er mye mer økonomisk!
    • Hvis du har tilgang på bil går det an å ta med en liten kjølebag, da har man litt flere muligheter på matfronten 🙂
    • Vi har alltid med ulike nøttebarer i tillegg fikk vi øynene opp for Kornmo sine Cookies, de smaker supergodt og er dessuten kåret til den sunneste cookie-en.
    • Bruk syltetøy på tube, det fungerer som topping på havregrøt, pannekaker, polarbrød osv.
    • Husk at det er lov å kose seg litt ekstra på tur, og du trenger dessuten ekstra næring når du beveger deg mye!

Havregrynen inntas på Silstrand (Havregrynsgrøt med selvplukkede molter, banan og blåbærsyltetøy fra tube)

Telttur ved Silstrand utenfor Svolvær, vi hadde stranden helt for oss selv!

  Pannekaker med Moltebær plukket på Silstrand  

Hvor kan jeg telte?:  Så til sist, hvor skal man telte? Det spørs jo selvfølgelig hvor man skal, men alle de beste teltopplevelsene har jeg hatt ved å spørre lokale. Det være seg hotellansatte, turgåere man måter på en fjelltopp eller en guide. Vi prøver alltid å finne steder hvor det ikke er overfylt av turister, samtidig synes vi det er koselig med noen andre teltere. Våre beste teltopplevelser har vi hatt på:

  • Kalle i Lofoten: Ligger like ved Svolvær, her har du alt du trenger!
  • Flakstad Strand i Lofoten: Bare skriv inn “Lofoten Beach Camp” på google maps så finner du det 🙂
  • Silstrand i Lofoten: Like utenfor Svolvær
  • Rottungen i Nordmarka (Oslo): Utrolig fint turområde ved vannet!
  • Øyungen i Nordmarka (Oslo): Veldig fint, litt fler folk her enn ved Rottungen midt i sesongen men veldig fint her også!

Fra telttur til Rottungen! Her er det også genialt å ta med hengekøye 🙂

Og til sist: Husk at det viktigste bare er å komme seg ut! Kanskje går ikke første turen helt som du hadde tenkt men da er du i allefall en erfaring rikere.

//Maria

 

Et genialt tips på reise!

Har du noen gang opplevd at flyet ditt er forsinket eller innstilt?

Jeg synes det skjer omtrent annenhver gang, i alle fall en eller annen form for forsinkelse.

Jeg gjør stort sett ingenting med det, først og fremst fordi jeg synes det er veldig vanskelig å vite hvilke rettigheter jeg har så ofte ender jeg opp med å ikke gjøre noe med det fordi jeg ikke vet hvor jeg skal starte.

Jeg tenkte jeg skulle tipse dere om Airhelp som er en genial tjeneste som hjelper deg å beregne hva du har krav på, les mer om forsinket fly rettigheter.

Veldig ofte har man faktisk krav på noe, spesielt ved store forsinkelser! Du kan også beregne kompensasjonen din helt gratis hos Airhelp, du betaler heller ingenting hvis du ikke har rett på noe krav.

Airhelp er også superenkel å bruke, og du trenger ikke fylle ut mangfoldige skjema for å få kompensasjon.

Nå er det snart tid for ferie her! Flere enn meg som gleder seg til ferie? I år blir ikke ferien like varm som fjordårets tur til Seychellene men vi skal blant annet besøke Lofoten i mørketiden noe jeg gleder meg veldig til! Det blir en annerledes og forhåpentligvis veldig fin tur.

Ønsker dere alle en avslappende juleferie!

//Maria Nymo