Hverdagsmagi,  Treningsglede

Løpeglede i høst- og vintermånedene!

Innlegg i samarbeid med getinspired.no

Dette superfreshe løpesettet finner du hos getinspired.no!

Når dagene blir kortere og temperaturen lavere opplever mange at terskelen for å komme seg ut på løpetur blir høyere!

Men oppsiden med å komme seg ut på løpetur kan faktisk være desto større. I kalde vintermåneder blir det ofte mye innesitting og da er det lite som gjør så godt som en løpetur i frisk luft, i tillegg er det en skikkelig humørboost!

Gjennom min tid som løpeinstruktør har jeg opparbeidet meg noen gode råd som forhåpentligvis kan gjøre terskelen for å komme seg ut på løpetur litt mindre for deg:

Gjør løpingen sosial: I en travel hverdag er det ingenting jeg liker bedre enn å “slå to fluer i en smekk”. En rolig joggetur i skogen med en venninne er en super måte å komme seg ut på. I tillegg er det vanskeligere å droppe ut hvis man har en avtale.

Start dagen med en morgentur: På vinteren blir vi ikke vekket av naturlig dagslys, da kan en morgentur være en super måte å få kroppen i gang på. Legg treningstøyet frem dagen før og start dagen med en halvtimes løpetur, jeg garanterer tidenes beste start på dagen!

En løpetur i høstfarger er virkelig fantastisk!

Utnytt helgene: I vintermånedene er det ofte mørkt store deler av dagen, når sola står på sitt høyeste er vi ofte inne på jobb eller skole. Derfor er det ekstra viktig å prioritere å komme seg ut når vi har fri i helgen, både for bevegelse men også for litt sollys og vitamin D.

Varier treningen: Dette gjelder for all løping, men er så viktig at jeg velger å gjenta det her. Variasjon = Motivasjon. Varier løpeøkten med rolige langkjøringer, intervaller, bakkeintervaller eller trappeløp. Det bidrar dessuten også til å redusere skaderisikoen.

Ha respekt for “glatta”: Hvis løpeturen skal bli en god opplevelse er det viktig å ha riktig skotøy, å falle på isen er aldri gøy, men desto verre med stor fart! Invester derfor i et par gode løpesko.

Tenk på den deilige følelsen etterpå: Etter endt løpeøkt pleier jeg alltid å kjenne litt ekstra på den deilige følelsen slik at jeg kan bruke den som motivasjon til neste løpetur.

Ikke gjør det så komplisert: Og sist men ikke minst: “Just do it”, det viktigste er ikke hvor langt eller fort du løper, men at du kommer deg ut i frisk luft.

Å løpe til en topp er ekstra motivasjon!

Jeg håper dette var til inspirasjon, jeg oppfordrer deg til å sende melding til en venninne og spørre om neste venninnedate skal være en rolig løpetur!

God løping!

//Maria

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *