Reiser

Vår tur til København

Jeg tenkte å dele en liten Københavnguide fra turen vår torsdag til søndag i nyttårshelgen. Jeg synes det var en utrolig fin by å reise til nå på vinteren. Det er noen grader varmere der noe som hjelper på når man skal gå mye gatelangs. Og apropo gåing, vi gikk utrolig mye, over 28 000 skritt den ene dagen så husk gode sko, det glemte jeg.

Jeg har blitt Samsonite Ambassadør i Norge – Ekstra stas!

Hvordan komme seg dit: Hvis du bestiller i relativt god tid er det mange billige flybilletter, jeg tror vi betalte under 1000,- kroner t/r med SAS. Fra flyplassen i København er det dessuten veldig enkelt og rimelig å ta metroen inn til sentrumskjernen, rutekart her.

Hotell: Vanligvis ville jeg anbefalt å bo supersentralt, men i København synes jeg faktisk det er koseligere å bo litt utenfor den mest urbane sentrumskjernen. Vi bodde riktignok sentralt men 500 meter unna hovedgaten de to første nettene og 1 km unna på Nyttårsaften. Vi syklet dessuten for det meste rundt og da blir avstandene ubetydelige.

Vi bodde på Ibsens Hotel (adlink) de 2 første nettene som var innredet med en Skandinavisk stil, jeg synes  at det er ekstra kult at det er tre damer som har bestemt seg for å starte dette fine hotellet, det liker jeg! Jeg synes frokosten var av de aller beste jeg har smakt, økologisk var den også.

Kjole fra Oasis og smykke fra Secrets By B Digg frokost på Ibsens HotelPå begge hotellene var det mulig å låne sykler det vil jeg virkelig anbefale å gjøre!

På nyttårsaften bodde vi på Avenue Hotel (adlink) i en suite med gammel bygårdsstil det var en perfekt avslutning på langhelgen. Frokosten var som dere ser under også utrolig god, med ferskpressede juicer, hummus, gode oster osv.

Nyttårsaftenantrekket, veldig enkelt og kostet 300,-, består av en blondetopp og et skjørt fra Zara 🙂

Spisesteder: Hele Københavnturen ble bestilt ganske spontant, så vi rakk ikke å booke bord noen steder. Men Mats sin bror bor i København og er veldig flink med mat og han anbefalte blant annet Höst, vi var innom der men de var fullbooket flere uker frem i tid, men det så virkelig bra ut!

Vi fikk til en lunsj på Sticks`n`sushi øverst i Tivoli Hotel, det var en sikker vinner, utrolig god sushi og  utsikt over hele byen 🙂

Den fine toppen og smykket er fra Secrets By B

Den beste middagen vi hadde var faktisk på tapasrestauranten tilknyttet Ibsens Hotel, om jeg ikke husker feil het den Pintxos. Det var helt magisk!

Aktiviteter: Den beste måten å oppleve nye steder på er etter min mening å jogge rundt, gjerne om morgenen. Vi jogget de to første dagene. 1. nyttårsdag tok vi det rolig og syklet og gikk rundt i forskjellige parker.

Andre ting å gjøre:

Den Lille Havfruen: Det er vel nesten et must å se den Lille Havfruen, jeg synes ikke dette skilte seg ut som de mest spesielle opplevelsene ettersom det var så mange turister der, men kan anbefale å se den i kombinasjon med en sykkeltur eller lignende.

Vi fant også flere fine kirker, blant annet denne som jeg synes var utrolig fin på innsiden av kuppelen

Tivoli: Vi var ikke innom Tivoli, det synes jeg passer bedre om sommeren. Men har veldig lyst å dra dit ved en senere anledning!

Oppsummert var København en veldig fin by for weekendtur og det trenger dessuten ikke koste så mye å reise dit! Jeg skal definitivt tilbake 🙂

I dag startet dagen på beste måte med time på Barrys Bootcamp 🙂 Etterpå skal vi ha innflytningsfest, det blir veldig gøy! Skal også få til en lang gåtur i solen 🙂 Det anbefaler jeg dere også! Ha en fin lørdag og helg videre 🙂