Treningsglede

Slik får du tid til trening i en travel hverdag!

For mange er det fort gjort å nedprioritere trening når man har det travelt. Men ofte er det når vi har det travelt vi trenger trening som mest, for å koble av, se det store blikket og lettere kunne prioritere tiden vår riktig.

Jeg har selv en travel hverdag med mange baller i luften men prioriterer alltid trening. Og jeg har opparbeidet meg noen smarte grep som gjør det enklere å få tid til trening i en travel hverdag!

Mine beste råd til trening i en travel hverdag kommer her:

Planlegg treningen: Som med alt annet her i livet er planlegging alfa omega! Jeg anbefaler å planlegge treningen hver søndag, legg inn nøyaktig i kalenderen når du skal få trent. Bare med dette enkle grepet øker du sannsynligheten vesentlig for at du får trent!

All trening er bra!: Jeg tror mange har altfor høye krav til både lengde- og form på treningsøktene sine noe som kanskje gjør at man dropper de helt! Husk at en 20 minutter gåtur med høy puls er mye bedre enn ingen gåtur med høy puls! Du skjønner tegninga, jeg kjører ofte 25 minutters økter på treningssenteret og er på ingen måte skuffet over meg selv etter det.

Ha noen faste 30 minutter “go-to-økter”: Når man har mye å gjøre frister det mest sannsynlig lite å sette sammen veldig kreative økter, da anbefaler jeg å ha noen faste korte økter på notatfeltet på mobilen som man bare kan gjennomføre uten å tenke så mye.

Eksempler på korte økter jeg digger: 4*4 intervaller, 2min*8 intervaller, sirkeløkt med 6 ulike styrkeøvelser som du gjør 3 ganger av eller lignende!

Benytt deg av transporttrening: Transporttrening vil si å gå, jogge eller sykle en strekning du uansett må bevege deg. For et par år siden sluttet jeg med månedskort og går i stedet, og elsker det! Om du ikke har muligheten til det anbefaler jeg å alltid prøve å bytte ut bilturen med å gå eller sykle, mer miljøvennlig er det også!

Kombiner trening med noe sosialt: Jeg elsker kveldsturene mine med venninner! Jeg anbefaler virkelig å invitere en venninne eller kompis på en lang gåtur å bare skravle, det er superkoselig og du får også sneket inn litt aktivitet!

Kartlegg når på dagen det er best for deg å trene: Mange sverger til morgentrening, men hvis du overhode ikke er et morgenmenneske anbefaler jeg å tenke litt over når det er mest fristende å trene slik at du legger best mulig til rette for at treningen faktisk gjennomføres. For min del trener jeg ofte rett etter jobb eller en halvtime midt på dagen!

Utnytt morgentimene i helgene: Hva er vell bedre enn å starte lørdagen med en løpetur før alle andre har stått opp? Det trenger ikke være klokken 7, men det er faktisk overraskende få mennesker ute klokken 9 i helgene. Jeg tørr å påstå at dette er noen av de vakreste timene, i alle fall nå på vinteren! I tillegg får du utrolig mye ut av dagen ved å komme deg opp bare litt tidligere i helgene!

Minn deg på at de gode idéene ofte kommer når vi kobler av: Når det står på som verst og det siste du føler du kan prioritere er trening så synes jeg faktisk du skal ta deg en løpetur! Tro meg, du vil ikke angre! For det er ofte når man føler at man virkelig ikke har hodet over vann man trenger en løpetur, det er bare viktig å minne seg på det når man står midt oppi det.

Sånn, det var mine beste råd til trening, lykke til, og husk at litt er bedre enn ingenting 🙂

//Maria

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *